Billy och jag...

Häromdagen var jag på en av Birstas matvaruaffärer. Och vem träffar jag där tror ni!?? Den man minst förväntar sig är och storhandlar. Emma.

Hon var en av mina bästa kompisar på högstadie/gymnasie-tiden. Ja, tills hon övergav våran helgkompis, alkoholen, för lite värre saker. Sen dess har det bara gått utför, har träffat henne ett antal gånger de senaste åren, och det har inte varit på Frälsningsarmén direkt. En gång satt hon och sov på Navet (och va f*n gjorde JAG där??) en annan gång yrade hon runt utanför bussterminalen och ville låna en telefon...tragiskt. Hon säger varje gång jag träffar henne att hon varit drogfri si och så länge, tror hon att jag är blåst? Jag ser väl när nån är påtänd! Metadonbehandlingar hit och dit som är svindyra och (tydligen) totalt värdelösa i längden.

Hur som helst så träffade jag Emma för ett par veckor sen, då kom hon stolt fram och berättade att hon hade en bebis i magen. KATASTROF! Jag kunde ju såklart inte säga det, hon var i bra skick (ja så bra som det kan bli antar jag) och jag vill tro det bästa om människor tills motsatsen är bevisad. Men ändå...Senare den veckan såg jag henne tillsammans med Timrås största missbrukare...spelar ingen roll om hon bara pratade med dem, det ska hon inte göra. Är man drogfri och planerar att vara det i framtiden, så klipper man de banden.

Och så häromdagen på affären då...det märktes klart och tydligt att hon var påverkad av något. Hon och pojkvännen skrek till varandra över HELA affären. Hon berättade att hon varit på UL och att hon också skulle få en flicka, Ida ska hon heta. Stackars lilla Ida har förmodligen abstinens när hon föds till den här grymma, orättvisa världen. Kan bara hoppas att soc verkligen har ögonen på dem. Det är ändå ett liv...


Kommentarer
Postat av: Ann-Helen

Ja du man kan undra över denna värld egentligen... Vad är det för människa som är pappa till detta barn?..En liknande eller inte någon alls kanske..Hemskt..

2008-05-22 @ 09:35:36
URL: http://sistaavenyn.blogg.se/
Postat av: LogLady

Pappan är på samma nivå ungefär, kanske snäppet värre.

2008-05-22 @ 09:56:17
Postat av: stanislav

hmm ja jag blev också nyfiken på vad det är för lirare som slarvat med gummit.



PS: Navet ena gången och bussterminalen andra gången..

2008-05-22 @ 11:19:57
URL: http://stanislav.blogg.se/
Postat av: Lutten

Fy fan. Jag har varit i den sitsen, eller är. Jag vet hur det känns, jag vet hur fruktansvärt maktlös man känner sig. Man vill hjälpa, man kämpar, ger upp sitt eget och offrar allt för att rädda sin vän från den där skiten. Men ingen går att rädda som inte själv vill räddas, tyvärr.



Ibland önskar jag att jag körde min vän till polisstationen. Att jag var stark nog att sätta fast denne för dennes eget bästa. Men jag klarar inte av det. Jag har åtskilliga gånger skjutsat till kliniker, till lasarett och till psykologer i ett desperat försök att "ge det en sista chans". Men, det fungerar aldrig..



När de sedan går vidare, sjunker djupare in i helvetet och försvinner ifrån oss så gör det så ont. Kunde man ha gjort mer?



Att se dem bilda familj sedan, att inte bara förstöra sitt eget liv utan även någon annans, det är fruktansvärt. Vad gör man?



Livet är svårt, förbannat svårt. tyvärr..





Hmm.. Skulle eg bara säga tack för dina fina ord i min blogg. Även Emma tackar och hälsar.

Vi tar hand om varandra, vi finns för varandra var sekund. Vi skall greja det här, även om tiden är svår. Jag tänker aldrig svika dem. Aldrig aldrig någonsin avvika från Emmas o togges sida. Jag skall vara som en jobbig finne i arslet om de så får panik och ber mig dra i sin desperation. (men det kommer aldrig att hända, Emma är för stark för det, Emma är den starkaste jag någonsin mött).



Ta hand om dig!

Kramar/ Lutten

2008-05-22 @ 15:37:57
URL: http://lutta.blogg.se/
Postat av: grannen

Javisst äre tragiskt alltid. Det är som du säger man MÅSTE ha viljan å såklart klippa. Var ju i tidningen för ett bra tag sen å va så stolt....då åxå. Berättade hur na fått hjälp å hur länge na hållit på å att na nu fått egen lgh. Såg na igår ja, vid busshlp vid torget. Å du kan ju bara gissa med vilka??! :-)

2008-05-22 @ 20:43:11
Postat av: Gremlins

Hon har alltid varit drogfri i åtta månader. Vem är denne pappa som verkar ha en exemplarisk smak på tjejer?

2008-05-23 @ 10:36:48
URL: http://gremlins.blogg.se/
Postat av: Log

Jag tror att pappan heter Niklas (inte Wass, även fast det skulle vara passande)Det lilla jag såg av honom var att han såg rätt tandlös ut. Hade en sån där mönstrad pundarjacka på sig. Indian/mexico pryl...fan en sån har jag ju själv också!

2008-05-23 @ 13:14:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0